![2sprachen-2kulturen-1schule](https://las-tondern.dk/wp-content/uploads/2020/04/2sprachen-2kulturen-1schule-1.png)
![Logo Antimobbing Strategi](https://las-tondern.dk/wp-content/uploads/2021/10/Logo-Antimobbing-Strategi-1-200x160.png)
Antimobbe-koncept
Antimobbe-koncept på Ludwig-Andresen-Schule
Målet:
- At elever, medarbejdere og forældre føler sig trygge på skolen
- At vi behandler hinanden respekt- og hensynsfuldt
- At vi er parate til at gå på kompromis
- At ingen form for mobning finder sted på skolen, hverken i den direkte kontakt, på sociale medier eller i anden form
![las-04](https://las-tondern.dk/wp-content/uploads/2020/04/las-04.jpg)
![icon-antimobbing](https://las-tondern.dk/wp-content/uploads/2020/04/icon-antimobbing.png)
Sådan forebygger vi mobning
-
- Når samme person systematisk og gentagne gange bliver til offer
- Når aggressiv opførsel strækker sig over en længere periode
- Når offeret opfattes som underlegen og ikke kan hjælpe sig selv
- Når mobberen misbruger sin sociale magtposition
(Se Stefan Korn (2006) Mobbing in Schulklassen). Medarbejderne og bestyrelsen for LAS udviklede denne definition: “Permanent ydmygelse gennem verbal, psykologisk og/eller fysisk vold samt målrettet udelukkelse af en eller flere personer uden mulighed for selvhjælp.”
- Behandler hinanden med respekt, anerkendelse og påskønnelse
- Fremmer styrkerne hos eleverne og medarbejderne igennem positiv psykologi
- Opretter regler sammen (elever og medarbejdere) og styrker den sociale interaktion
- styrker skolefællesskabet ved at gennemføre aktiviteter på tværs af klasserne og aktiviteter med forældrene flere gange om året
- Håndterer udfordringer med fairness og tolerance.
Der findes mange måder at styrke alles velbefindende på og dermed at minimere risikoen for mobning. Det meste af arbejdet foregår i klasseværelset samt på skolegården, hvor eleverne lærer, at vi alle er forskellige. LAS skaber et tolerant skoleklima igennem aktiviteter som: klasselærerens tætte kontakt til eleverne samt den tætte kontakt til de forskellige faglærere og gårdvagten.
- Den tætte kontakt imellem skolen og hjemmet
- Vores to trivselsdage pr. skoleår pr. klasse med målet at styrke klassesamfundet og samværet
- Valget af tillidslærer
- Den aktive deltagelse af klasse- og skolerepræsentanter i skolens hverdag
- Skolerepræsentantens regelmæssige møder med skoleledelsen
- Vores regelmæssige sammenkoster i skolens Aula, både i klassetrinene samt store fællestræf
- Fælles aktiviteter i frikvarterene, udflugter og sportsbegivenheder
- Vores forældreaftener, besøgsdage og skole-hjem-samtaler to gange om året
- Vores bestyrelsesarbejde
- Vores årlige aktiviteter som fx familiedagen, banko, julearrangementet og udflugter
- Venskabselever imellem de ældre elever fra grundtrinet og børnehavsklassens elever
Vores koncept retter sig efter “Gesetz zum undervisningsmiljø”
![Banner-bund_mobil](https://las-tondern.dk/wp-content/uploads/2020/04/Banner-bund_mobil.png)
![Banner-bund_pc](https://las-tondern.dk/wp-content/uploads/2020/04/Banner-bund_pc.png)